Podkowa: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 25: | Linia 25: | ||
* Dbaj o to aby klapka zamykająca dostęp do czaszy głównej była zawsze zamknięta - czasem w wyniu wiercenia się w samolocie może się otworzyć, co dodatkowo zwiększa ryzyko niekontrolowanego wysunięcia zawleczki | * Dbaj o to aby klapka zamykająca dostęp do czaszy głównej była zawsze zamknięta - czasem w wyniu wiercenia się w samolocie może się otworzyć, co dodatkowo zwiększa ryzyko niekontrolowanego wysunięcia zawleczki | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Sytuacje awaryjne]] | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Sytuacje awaryjne na dużej prędkości]] |
Aktualna wersja na dzień 15:44, 10 sie 2023
Podkowa - sytuacja awaryjna na dużej prędkości w której część otwierającego się spadochronu zaczepiła się o skoczka lub element jego wyposażenia.
Najczęściej sytuacja taka występuje gdy skoczek nie zainicjowal procesu otwarcia spadochronu a paczka ze spadochronem wyszła na zewnątrz, podczas gdy pilocik pozostał w kieszonce.
Przyczyny
Przyczyną podkowy może być nieprawidłowe użytkowanie sprzętu lub nieprawidłowe zainicjowanie procesu otwarcia spadochronu.
Zbyt luźna pętla zamykająca(loop)
Jedną z przyczyn podkowy może być zbyt luźna pętla zamykajaca pokrowiec - co w wyniku wiercenia się w samolocie, opierania się na kontenerze lub zderzenia w powietrzu albo po prostu poruszania się w powietrzu doprowadzi do przedwczesnego wyskoczenia zawleczki, podczas gdy pilocik pozostanie w kieszonce.
Jak uniknąć
Dbaj zawsze o to aby opór na Twojej pętli zamykającej był odpowiedni, w razie potrzeby taką pętlę należy skrócić. Należy wykonywać skoki w kontenerze dopaowanym do wielkości czszy na której skaczemy - jeśli kontener został zaprojektowany z myślą o większych spadochronach a skaczemy na mniejszym to możemy nie być w stanie zamknąć kontenera tak aby wytworzyć opór na pętli zamykającej. Jeśli zmniejszamy rozmiar czasy na której skaczemy to należy dopaować dlugość pętli.
Niekontrolowane wypchnięcie zawleczki w wyniku wykonywanych ruchów
Kolejną przyczyną może być to, że mimo odpowiedniego oporu na pętli, w wyniku naszych ruchów w samolocie lub na ziemi sami sobie wypchniemy zawleczkę.
Jak uniknąć
- Zawsze sprawdzaj zawleczkę przed założeniem pokrowca na plecy - w wyniku przekładania spadochronu na ziemi mogła się wysunąć
- Kontroluj ruchy które wykonujesz w drodze do samolotu, w samolocie oraz w tracie skoku - w wyniku wiercenia się zawleczka może się wysunąć
- Dbaj o to aby klapka zamykająca dostęp do czaszy głównej była zawsze zamknięta - czasem w wyniu wiercenia się w samolocie może się otworzyć, co dodatkowo zwiększa ryzyko niekontrolowanego wysunięcia zawleczki