Kontener: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "'''Kontener'''(en. container) - uprząż wraz z miejscem na czasza główna, spadochron zapasowy oraz automat. Kontener jest tym co skoczek zakłada na plecy. W skład kontenera wchodzą: uprząż, paczka wraz z pilocikiem przyczepione do wierzchołka czaszy głównej, freebag, uchwyt wyczepny oraz uchwyt otwarcia spadochronu zapasowego oraz uprząż dla pasażera w przypadku zestawu tandemowego. Obecnie najpopularniejzym typem kon…") |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 7: | Linia 7: | ||
== Kontenery z regulowaną uprzężą == | == Kontenery z regulowaną uprzężą == | ||
Kontenery regulowane występują w wersjach szkolnych oraz w zestawach tandemowych. | Kontenery regulowane występują w wersjach szkolnych oraz w zestawach tandemowych. | ||
== Kontenery freefly friendly == | |||
Kontenery przeznaczone do latania [[freefly]] zostały zaprojektowane tak aby zminimalizować ryzyko nieintencjonalnego otwarcia spadochronu głównego lub zapasowego oraz tak aby zapewnić skoczkowi jak największy komfort korzystania. | |||
Cechy charakterustyczne takich kontenerów to: | |||
* '''Miękki uchwyt pilocika''' - poduszka lub kulka, minimalizuje ryzyko przypadkowego wyciągnięcia pilocika z kieszonki | |||
* '''Dodatkowe padka na poduszce'''(lub kulce) chowana pod wyłóg kontenera - zabezpieczea dodatkowo pilocik przez nieintencjonalnym wyciągnięciem go w skoku, podczas exitu lub w trakcie przemieszczania się w samolocie | |||
* '''Miękkie uchwyty wyczepny oraz otwarcia zapasu''' - w tradycyjnej wersji do otwarcia zapau była używana metalowa klamka w kształcie litery D, przez co było większe ryzyko, że ktoś włoży w taką klamkę rękę, nogę lub kamerę i otworzy skoczkowi zapas | |||
* '''Gumka łącząca taśmy udowe''' - ma na celu zmienimalizować ryzyko podsunięcia się w stronę kolan taśm udowych, gdy skoczek jest w pozycji head up | |||
* '''Wydłużona wersja kontenera''' - aby zmniejszyć opór powietrza generowany przez kontener w trakcie spadanai w pozycjach freeflyowych | |||
* '''Wąskie taśmy udowe''' - aby zminimalizować wpływ oporu powietrza generowanego przez taśmy udowe | |||
* '''Pas biodrowy''' - aby zmniejszyć ryzyko odstawania kontenera od pleców skoczka. Pas biodrowy jest też stosowany w [[canopy piloting|canopy pilotingu]]. | |||
* '''Magnetyczne osłonki taśm nośnych na ramionach''' - aby zmniejszyć ryzyko otwarcia osłonki taśmy nośnej w pozycjach typu track lub head down - co mogłoby skutowac wyciągnięciem taśmy nośnej jeszcze przed próbą otwarcia spadochronu |
Wersja z 18:19, 25 mar 2024
Kontener(en. container) - uprząż wraz z miejscem na czasza główna, spadochron zapasowy oraz automat. Kontener jest tym co skoczek zakłada na plecy.
W skład kontenera wchodzą: uprząż, paczka wraz z pilocikiem przyczepione do wierzchołka czaszy głównej, freebag, uchwyt wyczepny oraz uchwyt otwarcia spadochronu zapasowego oraz uprząż dla pasażera w przypadku zestawu tandemowego.
Obecnie najpopularniejzym typem kontenera jest zestaw plecy-plecy(czyli spadochron główny oraz zapasowy znajdują się na plecach skoczka) w konfiguracji zapas na górze oraz czasza główna na dole. W przezłości występowały konfiguracje plecy-brzuch oraz inne warianty.
Kontenery z regulowaną uprzężą
Kontenery regulowane występują w wersjach szkolnych oraz w zestawach tandemowych.
Kontenery freefly friendly
Kontenery przeznaczone do latania freefly zostały zaprojektowane tak aby zminimalizować ryzyko nieintencjonalnego otwarcia spadochronu głównego lub zapasowego oraz tak aby zapewnić skoczkowi jak największy komfort korzystania.
Cechy charakterustyczne takich kontenerów to:
- Miękki uchwyt pilocika - poduszka lub kulka, minimalizuje ryzyko przypadkowego wyciągnięcia pilocika z kieszonki
- Dodatkowe padka na poduszce(lub kulce) chowana pod wyłóg kontenera - zabezpieczea dodatkowo pilocik przez nieintencjonalnym wyciągnięciem go w skoku, podczas exitu lub w trakcie przemieszczania się w samolocie
- Miękkie uchwyty wyczepny oraz otwarcia zapasu - w tradycyjnej wersji do otwarcia zapau była używana metalowa klamka w kształcie litery D, przez co było większe ryzyko, że ktoś włoży w taką klamkę rękę, nogę lub kamerę i otworzy skoczkowi zapas
- Gumka łącząca taśmy udowe - ma na celu zmienimalizować ryzyko podsunięcia się w stronę kolan taśm udowych, gdy skoczek jest w pozycji head up
- Wydłużona wersja kontenera - aby zmniejszyć opór powietrza generowany przez kontener w trakcie spadanai w pozycjach freeflyowych
- Wąskie taśmy udowe - aby zminimalizować wpływ oporu powietrza generowanego przez taśmy udowe
- Pas biodrowy - aby zmniejszyć ryzyko odstawania kontenera od pleców skoczka. Pas biodrowy jest też stosowany w canopy pilotingu.
- Magnetyczne osłonki taśm nośnych na ramionach - aby zmniejszyć ryzyko otwarcia osłonki taśmy nośnej w pozycjach typu track lub head down - co mogłoby skutowac wyciągnięciem taśmy nośnej jeszcze przed próbą otwarcia spadochronu