Twardy uchwyt

Z Skydivepedia
Wersja z dnia 15:01, 24 mar 2024 autorstwa Admin (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "'''Twardy uchwyt''' - sytuacja awaryjna na dużej prędkości w której skoczek nie jest w stanie wyciągnąć pilocika. == Przyczyny == * '''Ciągnięcie za coś innego''' - szczególnie dotyczy mniej doświadczonych skoczków oraz może występować szczególnie często na sprzętach szkolnych z regulacją. Przyczyną może być ciągnięcie za coś innego(np. za nieschowany pod gumką nadmiar taśmy służącej do regulacji uprzęży). * '''Zbyt ciasna kieszo…")
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Twardy uchwyt - sytuacja awaryjna na dużej prędkości w której skoczek nie jest w stanie wyciągnąć pilocika.

Przyczyny

  • Ciągnięcie za coś innego - szczególnie dotyczy mniej doświadczonych skoczków oraz może występować szczególnie często na sprzętach szkolnych z regulacją. Przyczyną może być ciągnięcie za coś innego(np. za nieschowany pod gumką nadmiar taśmy służącej do regulacji uprzęży).
  • Zbyt ciasna kieszonka pilocika - jeżeli został zastosowany zbyt duży pilocik oraz zbyt mała kieszonka, lub kieszonka pilocika była nieodpowiednio naprawiana(np. rozciągnęła się i zamiast zostać wymieniona to zostałą zwężona, zaszyta) to skoczkowi może zabraknąć siły do wyciągnięcia pilocika
  • Pilocik zabezpieczony padką freeflyową - padfki freeflyowe mają na celu poprawienie bezpieczeństwa i zminimalizowanie ryzyka przypadkowego wyciągnięcia uchwytu pilocika. Jednak generują one większy opór przy wyciąganiu - w związku z czym skoczek musi być na to gotowy i mieć wystarczającą ilość siły fizycznej.
  • Nieodpowiednio dobrana czasza do kontenera - jeżeli w kontenerze została użyta zbyt duża czasza to napięcia na kontenerze oraz efekt "rozpychania" mogą wygenerować na tyle duży opór, że skoczek będzie miał problem z wyciągnięciem pilocika

Postępowanie

  1. Powrót do stabilnej sylwetki
  2. Kontrola wysokości
  3. Jeżeli wysokość pozwala, ponowienie próby(jeżeli za pierwszym razem zostało złapane coś innego niż uchwyt pilocika to ponownie próby może skutkować złapaniem uchwyt za drugim razem)
  4. Jeżeli ponowna próba się nie udała, lub wysokość jest zbyt niska - przeprowadzenie procedury awaryjnej
  5. Po wylądowaniu konieczne jest określenie przyczyny, inspekcja sprzętu