Skręcenie linek

Wersja z dnia 23:11, 10 sie 2023 autorstwa Admin (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "'''Skręcenie linek''' - najczęściej występująca sytuacja awaryjna na małej prędkości, może być zarówno niegroźna jak i bardzo niebezpieczna, w zależności od rodzaju czaszy na jakiej skaczemy oraz od tego czy mają miejsce nurkujące obroty. == Przyczyny == === Otwieranie spadochronu w obrocie === Jedną z przyczyn wystąpienia awarii może być otwarcie spadochronu w obrocie, szczególnie jest to możl…")
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)

Skręcenie linek - najczęściej występująca sytuacja awaryjna na małej prędkości, może być zarówno niegroźna jak i bardzo niebezpieczna, w zależności od rodzaju czaszy na jakiej skaczemy oraz od tego czy mają miejsce nurkujące obroty.

Przyczyny

Otwieranie spadochronu w obrocie

Jedną z przyczyn wystąpienia awarii może być otwarcie spadochronu w obrocie, szczególnie jest to możliwe podczas wykonywania skoków szkolnych przez uczniów skoczków lub po przesiadce na zapas jeżeli przed ratowaniem byliśmy w obrotach pod czaszą główną.

Zła pozycja ciała

Najczęstszą przyczyną jest zła pozycja ciała(Bad Body Position), czyli nierówne(niesymetryczne) ułożenie bioder. Występuje bardzo często w przypadku skoków szkolnych, podczas wykonywania skoków przez uczniów skoczków, gdy np. skoczek podniecie biodro aby było mu łatwiej chwycić pilocik.

Może to spotkać również doświadczonych skoczków, którzy nie przykładają wagi do pozycji ciała po wyrzuceniu pilocika i mają luźne nogi oraz niesymetrycznie ułożone biodra.

Dlatego po wyrzuceniu pilocika zaleca się powrót do pozycji neutralnej oraz usztywnienie nóg. Należy też od początku kontrolować co się dzieje z czaszą i w razie potrzeby reagować poprzez dokręcenie ciała do strony w którą czasza się obraca oraz obciążenie biodrem drugiej strony uprzęży.

Ułożenie spadochronu

Kolejną potencjalną przyczyną może być nieprawidłowe ułożenie spadochronu - w skład potencjalnych przyczyn wchodzą:

  • obrócona paczka na etapie układania
  • nierówno ułożone linki strony prawej i oraz lewej
  • zbyt mała odległość od ostatniego wplotu na paczce do kontenera(zaleca się aby był to przynajmniej 1 metr) - czasza po wyjściu z kontenera musi się napędzić zanim zacznie zrywać wploty - jeżeli odległość jest zbyt mała to czasza nie zdoła się napędzić i zerwanie pierwszego wplotu spowoduje obrót paczki
  • wypadnięte linki jednej strony z wplotu
  • gumki spadochronowe o nierównym stanie zużycia na paczce - jeżeli po jednej stronie mamy nową gumkę, która ściska linki mocniej a po drudiej starą, która już nie spełnia swojej funkcji to może to skutkować wpadnięciem paczki w obroty - dlatego zaleca się wymianę gumek symetrycznie po dwóch stornach paczki